I en Trekant ABC er Vinkel A=123o 45' 18" , Højden fra A er 56,789 og Vinkel A's Halveringslinie er 72,453. Beregn Trekantens Sider og Vinkler.
To dage efter skrev Politiken (16.6.1897) at opgaven var umulig:
Ved udregning viste det sig, at i en saadan Trekant som den forelagte
vilde den ene vinkel blive -10o stor; det vil sige den
eksisterer ikke.
Den eneste tænkelige Forklaring af Fænomenet er den, at
vedkommende Matematiker, der har stillet opgaven, ikke har gjort sig
ulejlighed med selv at regne Opgaven ud. Det gør han sikkert næste
Aar.
Opgaven skabte en skandale, og Ministeren dekreterede til Petersens
fortrydelse, at den pågældende opgave skulle behandles specielt.
Petersen forsvarede sig heftigt, bl.a. i Politiken (men han var på tynd
is!) : Sagen er imidlertid den, at jeg finder at Opgaven er en meget
god lille Opgave, fordi den giver Eleverne anledning til at vise deres
større eller mindre Modenhed ved Fortolkning en af den negative
Løsnings betydning. Man maa nemlig erindre, at Ordet umulig i
Matematiken har en anden betydning end den sædvanlige. Eleverne har
allerede i første Klasse lært, at en negativ Løsning viser hen til en
ændring af Opgavens Form. Hvis A rejser efter B, og jeg, idet visse
Ting opgives, spørger, hvor mange Dage det varer før A naar B, og
svaret bliver -5 dage, saa ved Eleven, at det ikke er nok naar han
svarer, at A ikke indhenter B; men at han skal svare at Spørgsmaalet
skal stilles saaledes: Hvor mange dage er det siden,at A og B befandt
sig paa samme Sted ø og at svaret er 5 Dage. Paa lignende Maade
forholder det sig med den omtalte Opgave; den negative Løsning viser,
at man ved A maa forstaa den udvendige Vinkel for at faa en positiv
Løsning.
I 1897 beholdt Petersen skindet på næsen, men i 1900 sluttede hans
virke som undervisningsinspektør brat. Han blev afskediget på gråt
papir. I efterladte notater på Det Kongelige Bibliotek kalder Petersen
afskedigelsen et æselspark, og han skriver, at grunden var
undervisningsministerens søns dårlige matematik og fysik karakterer!
Til efterfølgeren, fysik-professoren Christiansen, skriver Petersen, at
Christiansen vil blive fordømt af dem, han nu skal samarbejde med,
mere end ministeren, fra hvem man kan vente alting og som vil blive
undskyldt på grund af manglende intelligens!
Og der var ekstra-spark til den afskedigede. I Budstikken til
Selskabet for Germansk Filologi skrev ungdomsoprøreren Ernst
Kaper, at der findes ikke et menneske ansat ved en skole, som ikke
glæder sig over, at Petersen efter saa mange Fadaiser og sin for ethvert
Stænk af Humaniora blottede Optræden fjernes fra sin Post. Hvis vi nu
blot ved denne Lejlighed overhovedet kunne blive fri for
Universitetsprofessorerne og faa Skolemænd i stedet ! Men Prof.
Christiansen skal i hvert Fald være sikker som Petersens Afløser. Det
er næppe pædagogisk indsigt, der ses på.
En frigørelse af de lærde
skoler fra universitetet (og afskaffelsen af græsk) kom med Loven om
Højere Almenskoler i 1903 (mellemskolens indførelse), en reform med
Gertz som hovedmand.
At videnskab kan udvikle sig
uforudsigeligt og ved tilfældigheder!
At unyttig grundforskning kan
vise sig af fundamental betydning for helt nye områder og anvendelser!
At internationale kontakter er af den største betydning!
At omverdenens
uforstand ikke skal mødes med bitterhed og nag, men med virkelyst og
livsglæde!
Selv da han i 1908 blev ramt af et slagtilfælde forblev Petersen optimist. I et brev fra sommeren 1908 til Mittag-Leffler hedder det: Jeg har det i alle Henseender meget godt, kun at jeg ikke kan gaa og taler daarligt; jeg haaber at komme saa vidt i Sommer, at jeg kan genoptage mine Forelæsninger til Efteraaret. Typisk er også hans udtalelse om, at naar man Livet igennem har faaet Penge og Ære for at more sig, hvad Mere kan man da forlange!
J. Lützen, G. Sabidussi & B. Toft: Julius Petersen 1839-1910. A Biography, Discrete Mathematics 100 (1992).
Sammme bind indeholder artiklerne:
M. Christiansen, J. Lützen, G. Sabidussi & B. Toft: Julius Petersen Annotated Bibliography.
G. Sabidussi: Correspondence between Sylvester, Petersen, Hilbert and Klein on Invariants and the Factorization of Graphs.
M. Mulder: Julius Petersen's Theory of Graphs.