Fakultetets Dag 22/4/2004
Det Naturvidenskabelige og Tekniske Fakultet SDU
FORMIDLING
I Universitetsloven §2 stk. 3 står der at Universitetet skal
som central kulturbærende institution udveksle viden og kompetencer
med det omgivende samfund og tilskynde medarbejderne til at deltage i den
offentlige debat. Videnskabsministeriet
signalerer, med bl.a. nedsættelse af tænketanken
vedrørende forståelse af forskning, at denne del af universiteternes
virke skal tages alvorligt. Overalt i Europa er der focus på PUS (Public
Understanding of Science). I Norge har man ligefrem en national
strategi. Også i Danmark opruster universiteter kommunikationen.
Til Fakultetets Dag den 22. april er FORMIDLING derfor et af fire
temaer. Der skal ifølge oplægget fokuseres på indhold,
ledelse/ramme, support.
Følgende er involveret i planlægningen/afviklingen af formidlingsdelen:
Det foreslås at sessionen om eftermiddagen den 22/4 er en fri diskussion
om forskningsformidling, styret af ordstyreren Per Møller, evt. i
grupper (hvis mange melder sig). Det følgende kan betragtes som et
idékatalog med en oversigt og mulige spørgsmål at vælge
blandt.
OVERSIGT OVER FORMIDLINGSMULIGHEDER
I. Direkte kontakt mellem forskere og offentlighed.
Åbent Hus arrangementer, Naturvidenskabeligt
Selskab på Fyn, Ungdommens Naturvidenskabelige
Forening, Folkeuniversitetet,
Videnskabscafe,
Naturvidenskabsfestival, de faglige foreninger,
andre foreninger og institutioner, folkeskoler, gymnasier, brobygning, laboratoriedemonstrationer,
åbne laboratorier (sciencelabs: biologi, fysik/kemi, matematik/datalogi
), fysik og kemi
scienceshows.
II. Direkte formidling fra forskere gennem artikler, bøger
og på CD, udstillinger.
Bøger (herunder skolebøger og emnehæfter til folkeskolen
og det nye gymnasium, e-bøger på nettet eller på CD), aviser,
månedsblade, ugeblade, tidsskrifter (Aktuel Naturvidenskab, Naturens Verden), udstillinger.
III. Journalistisk formidling gennem medierne.
Videoproduktion, videnskabsprogrammer i radio og TV (Opfindernes Ø,
Viden om), artikler i aviser
og blade (Ny Viden), deltagelse i kurser og møder om forskningskommunikation,
modtagelse af rådgivning om forskningskommunikation, opsøgende
virksomhed, åbenhed, kontakt med professionelle formidlere, bidrag
til videnskabsportaler for eller hos medierne selv (f.eks. Danmarks Radio ).
VI. Formidling på Internettet.
Forskernes egne hjemmesider, institut- og centerhjemmesider, fakultetsportal
rettet mod folkeskole og gymnasium (ScienceSite),
fakultets- eller universitetsportal
rettet mod medier og offentlighed, online adgang til forskere i laboratoriet
og tilinstrumenter, artikler og e-bøger på nettet, udstillinger
på nettet
(scienceinyoureyes
), spørgsmål/udfordringer på nettet (Naturlige Udfordringer ), vidensbaser på
nettet.
V. Undervisning i forskningsformidling.
Kurser i videnskabsteori/historie/formidling på alle studieretninger,
uddannelser med formidling som væsentligt element (biologi på
tværs), formidlingskurser for Ph.D. studerende (undervisning i at
holde foredrag), oprettelse af en afdeling for videnskabsteori/historie/formidling
(KU har et Center for the Philosophy
of Nature and Science Studies CPNSS ), bidrag til vidensbaser om forskningsformidling
(f.eks. Vidensbase
om journalistik- forskningsformidling ).
VI. Deltagelse i videns- og ressourcecentre.
H.C. Ørsted Centeret (fagdidaktisk forskningsmiljø, under
etablering), Danfoss Universe
(science park under etablering), OstseeRouten
(webbaseret videnscenter for området omkring Kieler Bugten , under etablering),
Vadehavscenteret, Fjord- og Bæltcenteret, Dansk Mediemuseum (under etablering).
Tværuniversitær-tværfakultær formidling (via tværgående
forskergrupper og nationale centre, f.eks. vedrørende innovative
læremidler eller biofysik).
SPØRGSMÅL OM FORSKNINGSFORMIDLING
A) Strategi:
A1) Hvilke typer af forskningsformidling skal Fakultetet specielt fremme?
A2) Skal Fakultetet have en overordnet formidlingsstrategi, eller hører
en sådan bedre hjemme på institut niveau? Eller hos den enkelte
forsker?
A3) Skal Fakultetet have formidlingsansatte til specielt at tage sig af
formidlingsopgaver?
A4) Har den enkelte forsker formidlingsfrihed ?
B) Belønning:
B1) Skal Fakultetet afsætte midler øremærket til
formidling?
B2) Skal Fakultetet belønne/finansiere institutter/centre/foreninger/
medarbejdere for god formidling? Hvis JA, er det så processer og tiltag,
der skal belønnes, snarere end færdige formidlingsprodukter?
B3) Skal forskningsformidling være meriterende ved lønfastsættelse?
B4) Skal Fakultetet uddele en formidlingspris ?
C) Dokumentation:
C1) Skal forskningsformidling være en pligt for alle forskere?
C2) Skal dokumenteret forskningsformidling være et krav ved ansættelse
på lektor og professor niveau?
C3) Skal forskningsformidlingen måles og registreres for den enkelte?
C4) Skal forskningsformidlingen måles og registreres på institutniveau?
D) Undervisning:
D1) Skal alle studerende have obligatorisk undervisning i fagdidaktik/formidling?
D2) Skal der oprettes nye uddannelser med formidling som væsentligt
element?
D3) Skal der oprettes kurser for de ansatte i formidling? Eller formelle
kontaktgrupper mellem forskere og journalister?
D4) Skal der etableres uddannelse/kurser for science journalister?